Рейтинг: 3.00
(2203)
Начало
Новини
Външно оценяване 7 клас 2013
Външно оценяване 2014
Външно оценяване 2015 г.
Целодневно обучение
Проект УСПЕХ
Какво е ЖИВОТЪТ?
Какво е ЩАСТИЕ?
Какво е ЛЮБОВ?
За град Ловеч
Изгледи от един малък, но красив град
Опознай БЪЛГАРИЯ
За патрона на училището
История на училището
Нашите учители
Седмично разписание 2срок
Календарен график
ЕТИЧЕН КОДЕКС на работещите с деца
Наши приятели
Oпознай света
Изумително
Безопасна работа в Интернет
Информационни технологии
Любопитно в областта на ИТ
Страница за РОДИТЕЛИ
За отношенията деца - родители
Страница за УЧИТЕЛИ
ПРАВАТА на детето
Конституция за тийнейджъри
За любознателните
НАЙ-......
Съвети
Годишен хороскоп
Какво означава името ти
Именни дни
Цвете на месеца
НАРОДНИ ПОСЛОВИЦИ И ПОГОВОРКИ
Любопитно за животните
Познавате ли това растение?
За любопитните
Още интересно
Други интересни факти
Албум на училището
Календар
Логопедичен кабинет
Интересни и полезни САЙТОВЕ
От тук можеш да научиш повече за ЕС
Творби на младите художници
Анкета
За контакти
Видео


Коментари На днешният ден.... Профил на купувача

Опознай БЪЛГАРИЯ / Морските фарове на България

12 Август 10, 09:53 / Автор: podlupa.bg
История
 
Морските фарове в България
 
През 1853 г. капитанът от френския търговски флот Блез-Жан-Мариус Мишел (известен по-късно като Мишел Паша) сключва дого­вор с турското правителство и създава (в съдружие с Бернар-Камил Кола) дружеството Michel et Collas за строеж и експлоатация на фарове - Compagnie des Phares de l’Empire Ottomane. Ето как Шкорпил описва това събитие: „В 1854 г., когато отношенията между Турция и Франция са били много приятелски, в Цариград се съставило едно френско дружество, което сполучило да добие от султана концесия за построяване, по бреговете на цялата турска империя, фарове за указване пътя и опасните по него места на мореплавателите, с право да събира в продължение на 25 години от всичките кораби, които застават във всяко турско пристанище, по 0,105 лева на всеки техен вместимостен тон.” Под линия той съобщава: „Срокът е изтекъл вече в 1879 г. и с това владението и експлоатацията на фаровете е трябвало да премине в ръцете на българското княжество. Турция, обаче, без знанието на българското княжество, е подновила концесията на същото френско дружество, което продължава да обременява мореплаването по българските пристанища от тогава и до сега.”
Френското дружество изгражда по българските земи седем фара на два етапа. През първия етап (1856-1866) са построени фаровете на Шабла, Калиакра, Галата и „червеният фенер” на Варненския нос, а през втория етап (1880-1888) - фаровете на Емине, Св. Анастасия и Св. Иван. Интересно е, че в последните години събираните от дружеството такси всяка година били около два пъти по-големи от разходите за построяването на всичките седем фара (78 500 златни лева) и осем пъти по-големи, от годишната сума, изразходвана за поддържането им. След обявяването на независимостта на България на 22 септември 1908 г. френското дружество е принудено да се оттегли.
Морски фарове и навигационни знаци по българското Черноморие са под грижата на българската държава от 14 август 1909 година. През 1910-1914 г. България строи нови фарове на островите Св.Иван и Св. Анастасия, както и на Галата. През 1928 г. българската държава изготвя програма и през 30-те години на ХХ век модернизира всички фарове по нашето Черноморие. По това време фаровете в Шабла и Калиакра са на румънска територия и Румъния ги модернизира. След Втората световна война дирекция „Водни съобщения” чрез морската хидрографска служба поема грижите за фаровете. Министерството на отбраната заедно с пристанищните власти от 1949 г. се грижат за тези важни съоръжения. След години Управлението за поддържане на морските канали и акваторията на пристанищата, а по-късно Морска администрация се грижат за тях. Съоръженията са условно 26 на брой и от север на юг са:
 
КРАПЕЦКИ ЗНАК 
На около шест мили от северната ни граница, близо до село Крапец, на 29,5 м надморска височина се издига навигационният знак на нос Крапец. Желязната решетъчна конструкция на бели и черни хоризонтални ивици, висока 15,5 м, е поставена в точка с координати 43°38’ с.ш. и 28°35’ и.д. през 1967 г. От 1981 г. до 2002 г., знакът е светещ, оптиката е ЭМ-АМ-500, а характеристиката - бяла проблясваща светлина с периодичност 5 с. През 2002 г. знакът отново е трансформиран в “Не светещ навигационе знак”.
 
ШАБЛЕНСКИ ФАР 
Фарът на нос Шабла, близо до град Шабла е най-старото навигационно съоръжение по Българското Черноморие. Високата 32-метрова осмоъгълна кула на фара и неговата бяла светлина ориентира и предпазва морските съдове от сблъсък с близо едномилния подводен риф срещу днешния къмпинг “Добруджа” и плитчините между нос Шабла и село Тюленово, на 43° 32’ с.ш. и 28°36’ и.д. Бялата светлина просветва 3 пъти на всеки 25 секунди и е видима на разстояние от 17 морски мили.
Още от древността един от основните мореплавателни пътища в Черно море е от устието на река Дунав до Босфора, а нос Шабла е някъде по средата. Освен това той е най-изпъкналата част от брега по този път, а близо до него има подводен риф, скали и плитчини. В този район и до днес сравнително често стават корабокрушения с малки плавателни съдове. Историците предполагат, че навигационно съоръжение на този бряг е функционирало още през Римската епоха. Според описание на крайбрежието, направено от австрийския офицер Венцел фон Броняр през 1786 г., Шабленският фар е построен между 1756 г. (когато според Пейсонел тук още няма фар) и 1786 г. (когато според фон Броняр фарът вече се е издигал на днешното си място. Кулата, която по време на Кримската война, многократно е събаряна и градена наново, е възстановена по проект на френски инженер. Същата година 1856 светва и фарът. 150-годишнината от откриването на Шабленския фар са отбелязани през август 2006 година със специален ритуал на Военноморските сили, откриване и освещаване на обновеният фар.
Навигационен знак Камен бряг, разположен до село Камен бряг. Построен през 1967 г. и представлява ажурна конструкция с щитове, боядисани с бели и черни хоризонтални ивици. Географски координати: 43°28’ с.ш. и 28°34’ и.д., надморски височина: 52 м.
 
ФАР КАЛИАКРА 
Светлинната навигация на нос Калиакра се споменава в турски източници още през XVIII век. При земетресението през 1901 г. се пропукал фарът и се е явила необходимост да се изгради нов. При постройката му са били извадени от крепостните стени много дялани камъни и употребени за постройката на фара. Новата бяла кръгла кула, иззидана от камък, била висока 9,7 м и бялата светлина с периодичност 5 с проблясвала от 67,6 м надморска височина в точка с координати 43°22’ с.ш. и 28°28’. През 1926 г. са построени жилищните помещения, а от 1927 г. на Калиакра има радиофар. През 1955 г. край фара е поставен наутофон. В мъгла сирената издава звуков сигнал на всеки 30 секунди, който представлява морзовият знак „К”.
 
КАВАРНЕНСКА НАВИГАЦИОННА СВЕТЛИНА 
През 1947 г., е поставен първият светлинен сигнал на пристана край град Каварна. Днешното фарово съоръжение в основанието на каварненския пристан (43°25’ с.ш. и 28°21’ и.д.) е поставено през 1955 г. То представлява бяла, метална, решетъчна кула с черна основа, на която е монтирана кръгова оптика М-300. Тя излъчва бяла затъмняваща се светлина с периодичност 5 секунди (светлина — 2,5 с и затъмнение — 2,5 с). През 1956 г. на края на пристана върху черен метален стълб била издигната постоянна червена светлина, но по-късно (през 1978 г.) това съоръжение било премахнато.
 
 
БОЖУРЕЦКИ НАВИГАЦИОНЕН ЗНАК
Намира се близо до село Божурец, географски координати: 43°25’ с.ш. и 28°19’ и.д., надморска височина: 158 м. Представлява ажурна метална конструкция с щитове, боядисани с бели и черни хоризонтални ивици.
 
БАЛЧИШКИ СВЕТЕЩ ЗНАК (ТУЗЛАТА) 
Намира се на възвишение близо до град Балчик, географски координати: 43°24’ с.ш. и 28°11’ и.д., надморска височина: 202 м. Представлява ажурна метална конструкция с щитове, боядисани с бели и черни хоризонтални ивици. Понастоящем е не светещ от 2000 г.
Балчишка навигационна светлина е първото фарово съоръжение и най-вероятно е поставено през 1945-1946 г. Днес на края на вълнолома на пристанище Балчик (43°24’ с.ш. и 28°10’ и.д.) се издига метална конструкция с височина 10 м. Оттук проблясва червена светлина с периодичност 5,5 с (проблясък - 2,5 с и тъмнина - 3 с).
 
ФАР КРАНЕВО 
Фарът до село Кранево е построен на 5,5 кабелта SSW от носа (43°19’ с.ш. и 28°04’ и.д.), като светлинният източник е на 94,3 м надморска височина. Строителството започва през 1959 г., а оптиката ЭМВ-930 е доставена на следващата година. През 1961 г. от високата 14,8 м кула започва да се излъчва бяла групово проблясваща светлина с периодичност 30,6 с, видима на 180° и на далечина 25 мили.
Евксиноград, Варна, Галата, Камчия , Свети Атанас, Емине
 
ФАР ЕМИНЕ 
Фарът при н.Емине е може би най-красивият от българските черноморски фарове.Разположен е на едноименния нос,в пряка близост до с.Емона.Достъпен е по черен път до к.к. Елените или по асфалтов път до Обзор. Понастоящем се ремонтира. Намира се в границите на военна база и достъпът до самия него е ограничен.
Освен него на юг са фаровете на Несебър, Поморие, Бургас, Света Анастасия ,Созопол, Свети Иван, Маслен нос, Приморско, Царево, Ахтопол.
Ще добавим и малко информация за тях, написана от Милан Асандуров в книгата му „Черноморските фарове”.


 ФАР ПОМОРИЕ 
Някога в Поморие е имало четири фарът, а от 1982 г. фара е разположен на каменна кула с височина 5.3 м и върху нея на двуметрова цилиндрична бетонова основа е разположена електрическа оптика АМ-300 .
 
ФАР БУРГАС 
През 1899 г. френска фирма доставя и монтира три фара в пристанището, които били петролни лампи. През 1932 г. трите фара са електрифицирани. След 1982 г. са монтирани още два фара, ограждащи акваторията на корабостроителния завод.
 
ФАР СВ. АНАСТАСИЯ 
На 3,5 мили източно от Бургас върху остров Св. Анастасия е поставен сегашният фар, който се смята за един от най-мощните по Българското Черноморие. Той е бил електрифициран през 1963 г., а преди него е имало фарове още от 1614 г.
 
ФАР СОЗОПОЛ 
От древността до днес е имало множество фарове в Созопол. Днешната „мигалка” на Созопол е пусната в действие през 1932 г. Тя е с 8,9 м надморска височина. Днешната оптика М-120 е монтирана през 1973г.
 
ФАР СВ. ИВАН 
На най-големия черноморски остров Св. Иван, намиращ се на една миля северно от Созопол, се намира фар, строен от френска фирма през 1883 г. През 1911 г. на острова е построена железобетонна кула, чийто фар от надморска височина 43,6 м се вижда от 18 мили разстояние. През 1972 г. е монтирана чехословашка оптика на фаровия автомат.
 
ФАР МАСЛЕН НОС 
Най-ранни сведения за фар на Маслен нос се откриват от 1863 г.и той вероятно е представлявал метален стълб с червен фенер. През 1930 г. чуждестранна фирма построява фар, който работи и до днес върху кръгла каменна кула с обща височина 7,5 м . Сегашният фар е с оптика М-500. Надморската височина е 37,5 м и се вижда от повече от 20 мили.
 
ФАР ПРИМОРСКО 
Намира се в южния край на вълнолома на нос Кюприя и е изграден бяла кръгла кула.
Фарът излъчва от 7 м надморска височина бяла мигаща светлина от 1945 г. През 1958 г. бил електрифициран и му е поставена оптика М-200 с бяла проблясваща светлина и от 8,1 м над морското равнище се вижда на разстояние над 6 мили.
 
ФАР ЦАРЕВО 
През 1929 г. на южната страна на залива върху скалисти островчета била издигната каменна кубична основа висока 2,5 м, а върху нея била издигната цилиндрична кула висока 4,8 м. Върху тях била поставена железобетонна кула висока 2 м и най-отгоре метална призма висока 3 м. Така с обща височина около 12 м до 1936 г. фарът работел с маслен газ и със светлина от пламък показвал опасното крайбрежие. Той бил електрифициран през 1955 г. и неговата проблясваща червена светлина се вижда от над 4 мили разстояние. Оптиката, която е монтирана е М-300.
 
ФАР АХТОПОЛ 
Ахтополският фар е изграден в северната част на залива при самия му вход. На скала, върху която е построена квадратна основа висока 3,5 м е издигната кръгла каменна кула с височина 4,8 м. Над нея била изградена железобетонна кула висока 2м, на която била поставена метална призма висока 3 м. Тази конструкция заработила през юли 1932 г. След години се наложило да се увеличи височината на 14,8 м заради силното влияние на морските вълни и вятъра. Светлината на фара се вижда от разстояние над 5 мили.
Днес съдбата на тези важни за корабоплаването съоръжения е незавидна. Държавата трудно отделя средства за тях. Днес това е особено важно защото от 2007 г. Черноморското крайбрежие е източната граница на Европейския съюз и отговорността не е вече само наша, а на целия ЕС. Въпреки това сигналите към европейските ни партньори трябва да отправи българската държава и да търси помощ и подкрепа.

Още красиви морски фарове:













Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

6.7844